close

Stres w miejscu pracy i jego negatywny wpływ na zdrowie psychiczne to rzeczywistość, z którą każdy pracodawca i pracownik stykają się każdego dnia. Niestety, często zdarza się, że żadna ze stron nie jest dobrze poinformowana o jego skutkach i konsekwencjach. Mimo że istnieją przepisy prawne chroniące ludzi przed stresem zawodowym, zazwyczaj nie są one egzekwowane, co prowadzi do sytuacji, w których osoba doświadczająca stresu nie jest w stanie opisać werbalnie swoich problemów i musi cierpieć w milczeniu. Należy zrobić wszystko, aby uczynić miejsce pracy zdrowszym dla nas wszystkich.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) stres w miejscu pracy jest odpowiedzią na stawiane wymagania, które wykraczają poza wiedzę i możliwości pracownika, wymagania, które stanowią wyzwanie dla zdolności do radzenia sobie. Jest to zazwyczaj spowodowane:

  • Nieodpowiednią organizacją pracy
  • Złym planowaniem pracy
  • Złym zarządzaniem
  • Nieodpowiednimi warunkami pracy
  • Brakiem wsparcia ze strony przełożonych i współpracowników

Oprócz ryzyka rozwoju depresji i zaburzeń lękowych stres w miejscu pracy może prowadzić do nadciśnienia, cukrzycy i chorób układu pokarmowego. Firmy muszą uznać związek między stresem a tymi zaburzeniami i umożliwić swoim pracownikom utrzymanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Może to być trudne zadanie w obliczu terminów, konieczności utrzymania przewagi konkurencyjnej i utrzymania wzrostu.

Co może zrobić pracodawca?

Światowa Organizacja Zdrowia określiła główne czynniki, które zwiększają stres zawodowy wśród pracowników:

  • Nadmierne obciążenie pracą
  • Monotonne lub nieprzyjemne zadania
  • Brak uznania
  • Dwuznaczność ról, lub ich wzajemny konflikt
  • Złe warunki pracy
  • Słabe relacje międzyludzkie
  • Brak nadzoru ze strony kierownictwa i słaba komunikacja
  • Praca wymaga konkurowania z życiem osobistym.
Zobacz również:  Własna księgowość, czy profesjonalne biuro rachunkowe?

WHO zaleca również kilka strategii mających na celu złagodzenie tych czynników, np.:

  • Przeanalizowanie, w jaki sposób stres w miejscu pracy wpływa zarówno na wydajność, jak i na zdrowie pracowników. Dane powinny być zbierane przez dział HR, aby ocenić, jak często czynniki te występują w firmie, a pracownicy powinni być zachęcani do przekazywania anonimowych informacji zwrotnych dotyczących wpływu tych czynników na ich zadowolenie z pracy oraz samopoczucie psychiczne i fizyczne.
  • Należy organizować spotkania ze wszystkimi zainteresowanymi w celu zajęcia się tymi kwestiami i opracowania polityki, która chroni zdrowie pracowników i jest zgodna z wizją i wartościami firmy.
  • Po opracowaniu zasad, zespół zarządzający musi opracować strategie, które zapewnią ich skuteczne wdrożenie. Muszą oni określić przydziały budżetowe oraz czas, jaki będzie potrzebny na wdrożenie tych zasad. Powinien to być ciągły proces zbierania danych i informacji zwrotnych w celu oceny wyników oraz zmiany polityki i strategii na podstawie te informacje.

Rządy odgrywają istotną rolę w opracowywaniu przepisów, które chronią prawa pracowników i zapewniają ich przestrzeganie. Ponieważ pracownicy borykający się z problemami psychicznymi, takimi jak depresja, są napiętnowani, należy ich traktować jako wrażliwy segment siły roboczej, a szczególną uwagę należy zwrócić na ochronę ich praw. Rządy powinny śledzić, w których sektorach przemysłu i firmach występuje największa ilość stresu zawodowego i jakie strategie stosują w odniesieniu do czynników ryzyka.

Co mogą zrobić pracownicy?

Paradoksalnie, stres może rzeczywiście pomóc w utrzymaniu motywacji i koncentracji, ale tylko w krótkim czasie. Stres wyzwala w organizmie reakcję „ucieczka lub walka”, która prowadzi do uwolnienia do krwiobiegu takich substancji chemicznych, jak kortyzol i adrenalina. Podnosi to poziom zmysłów i ułatwia kierowanie całej swojej uwagi na zadania wykonywane w pracy.

Zobacz również:  5 Cech charakterystycznych dla odzieży do pomieszczeń sterylnych

Jednak w dłuższej perspektywie te same substancje chemiczne wyczerpią zasoby organizmu i spowodują, że poczujesz się fizycznie i psychicznie wyczerpany. We współczesnym świecie miejsce pracy wydaje się emocjonalnym rollercoasterem z długimi godzinami pracy, napiętymi terminami i wymagającymi pracodawcami, którzy sprawiają, że czujesz się niespełniony, niespokojny i wyczerpany. Kiedy stres wykracza poza Twoją zdolność do radzenia sobie z nim, psychicznie odrzucasz swoje obowiązki zawodowe. Twój mózg stara się chronić cię przed przyczyną twojego stresu. Wchodzisz w błędne koło: im bardziej próbujesz sobie wmówić, że musisz coś zrobić, tym bardziej zwiększasz swój poziom stresu, a twój mózg reaguje przesunięciem twojej uwagi gdzie indziej, aby zmniejszyć ból psychiczny.

W obliczu niestabilnego rynku pracy, wielu pracowników znajduje się w trudnej sytuacji i zaczyna czuć się bezsilnymi. Obawiają się, że stracą pracę i nie będą w stanie znaleźć innej na tyle szybko, aby uniknąć narażania siebie i swoich rodzin na poważne ograniczenia finansowe. Jeśli firma zamierza zredukować liczbę pracowników, pracownicy zwiększą swoje nadgodziny, aby nadrobić straty i przekonać przełożonych, że powinni zostać. Czują, że cały czas oczekuje się od nich, że będą pracować na optymalnym poziomie i że nie mają kontroli nad tym, jak mają wykonywać swoje zadania.

Zostaw komentarz