close

Technologia haptyczna, haptyczne sprzężenie zwrotne, lub po prostu haptyka, to technologia, która zawiera w sobie dotykowe doświadczenie lub sprzężenie zwrotne jako część interfejsu użytkownika, stwarza poczucie dotyku poprzez wibracje, ruch lub inne siły.

Jak rozwija się ta technologia?

Technologie haptyczne zostały po raz pierwszy opracowane i wprowadzone w latach 70., przy czym większość osób mogła doświadczyć jakiejś formy haptycznego sprzężenia zwrotnego w grach wideo, które sprawiają, że odpowiedź na ruch staje się częścią doświadczenia gry. Technologie haptyczne stały się nawet częścią kontrolerów konsoli do gier komputerowych, joysticków i kierownic.

Od niedawna technologie haptyczne znalazły swoje miejsce w laptopach, urządzeniach przenośnych i materiałach eksploatacyjnych. Apple Taptic Engine, zainstalowało do trackpada swoich laptopów silnik elektromagnetyczny, aby oszukiwać palce w czuciu rzeczy (kliknięcia przycisków, itp.), które w rzeczywistości nie istnieją, a mogą być używane w dodatkowych produktach, takich jak zegarek Apple (aby zamienić brzęczenie w bardziej znane dotknięcia nadgarstka) lub zintegrowane z innym oprogramowaniem, które pomaga użytkownikom “czuć” nierówności, wgniecenia, dziury i inne elementy przypominające tekstury. Technologia ta może nawet dostarczyć więcej wrażeń zmysłowych, które usprawnią korzystanie z produktów. Materiały eksploatacyjne i telefony zaczęły integrować haptyczne sprzężenia zwrotne poprzez brzęczenie i wibracje, sygnalizujące lub przekazujące informacje zwrotne w celu poprawy wrażeń użytkowników. Większość z tych aktualnych funkcji haptycznych ogranicza się do brzęczenia powiadomień lub “stuknięć” z wirtualnej klawiatury, ale w miarę postępu haptyki i łączenia tekstur dotykowych, sprzężenie zwrotne na ekranie może stać się jeszcze bardziej istotną funkcją.

Kolejna odsłona technologii haptycznej może pomóc zintegrować doznania sensoryczne z mediami i treściami oglądanymi w telefonach, tabletach i innych urządzeniach. Firmy zajmująca się technologią haptyczną, opracowują oprogramowanie, które pozwoli twórcom aplikacji bawić się funkcjami przypominającymi np.: wrażenie eksplozji lub wirującego helikoptera. Te zmiany, które integrują zmysłowe doznania dotykowe z wizualnymi, mogą być szczególnie ważne dla przyszłości wirtualnej rzeczywistości, dodając dodatkową warstwę do autentycznych doświadczeń, które VR ma nadzieję zapewnić.

Jeden z przykładów integracji tych technologii jest prototypowa, kurtka z mechanizmem wymuszającym doznania zawierająca dwadzieścia sześć nadmuchiwanych przedziałów, które mogą odtwarzać ponad tuzin “odczuć”, takich jak uścisk, uderzenie czy ściskanie na całym ciele, i może poprawić wrażenia VR, które zazwyczaj ograniczają się do wyświetlania obrazu widzianego przez zestaw nagłowny i prostych wibracji dłoni odczuwanych za pośrednictwem joysticków.

Inny projekt ma na celu zintegrowanie przewodzącej przędzy z odzieżą i tkaninami codziennego użytku, budując sieć czujników dotykowych i haptycznego sprzężenia zwrotnego w odzieży i tapicerce artykułów gospodarstwa domowego (zasłony, meble, itp.). Takie udoskonalenia pozwoliłyby użytkownikom na dostęp do aplikacji i usług, poprzez gesty, ruchy, a nawet poprzez noszenie odzieży, z wielu punktów w całym domu lub biurze, a nie tylko poprzez bezpośredni kontakt z komputerem lub smartfonem.

Poza rozrywką i doświadczeniami użytkowników technologia haptyczna może być szczególnie ważna w rozwijaniu połączeń, komunikacji, a nawet kontroli dostępu. Technologia haptyczna jest opracowywana, aby umożliwić osobom niepełnosprawnym otrzymywanie dotykowych informacji zwrotnych z telefonów i tabletów, takich jak interfejs smartfona, który pozwala użytkownikom “czuć” przyciski podczas przewijania po płaskiej powierzchni; funkcje fotografii cyfrowej, które pozwalają użytkownikom na wykrywanie twarzy lub orientacji poprzez tworzenie w interfejsie odpowiedniej tekstury; a nawet wrażenia przypominające alfabet Braille’a na literach w wiadomościach tekstowych lub na stronach internetowych, które użytkownicy mogą łatwo odczuć.

Dodatkowe narzędzia mogą łączyć się z urządzeniami bezprzewodowo w celu zapewnienia haptycznego interfejsu, który tłumaczy tekst z urządzenia wizualnego lub audio na urządzenie dotykowe, jak smartfon, który zamienia teksty ze smartfonu na litery brajlowskie, które można odczytać na tarczy zegarka.

Dlaczego to ma znaczenie?

Integracja haptyki z mediami może dodać nową cechę do obiektów informacyjnych, wymagając od bibliotek przemodelowania swoich systemów opisywania, klasyfikowania, a nawet wyszukiwania zasobów.

Technologia haptyczna może odgrywać ważną rolę w procesie uczenia. Nowe badania mogą ujawnić korzyści dla dotykowej interakcji dzieci z ekranami i informacji zwrotnych, które otrzymują jako ważne czynniki w zdobywaniu informacji. Ponieważ biblioteki starają się zapewnić dostępność zasobów tekstowych lub graficznych dla szerszej publiczności, w tym dla osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi lub dźwiękowymi, technologie haptyczne mogą stać się istotną częścią dostępności.

Technologie haptyczne mogą stać się istotną częścią technologii, które można nosić na sobie, a ich użytkownicy prawdopodobnie będą je nosić w bibliotece. Konsumenci mogą coraz częściej oczekiwać, że ich doświadczenia biblioteczne, takie jak wyszukiwanie, nawigacja po przestrzeni i stosach bibliotecznych, czy nawet czas czytania, zintegrują urządzenia noszone na ciele oraz haptyczne sprzężenia zwrotne, których dostarczają.

Zostaw komentarz